چطور فروشگاه اينترنتي مشابه ديجي كالا بسازيم ؟

۱۰ بازديد

چطور فروشگاه اينترنتي مشابه ديجي كالا بسازيم ؟‌

 

ساختن يك فروشگاه اينترنتي موفق يك رويا نيست بلكه يك فرآيند ساده است كه بسياري از افراد از آن فراري هستند. در ادامه ي همين مقاله به دلايل اصلي موفقيت فروشگاه هاي اينترنتي در عرصه ي وب ميپردازيم.
من برنامه نويس وب و موبايل هستم و تا كنون پروژه هاي زيادي را برنامه نويسي كرده ام و تجربه ي كافي در اين حوزه دارم. از آنجايي كه بسياري از شركت ها با سرمايه هاي كلان به سمت پياده سازي فروشگاه اينترنتي ميروند و سقوط ميكنند من قصد  دارم اين مقاله را براي عزيزاني بنويسم كه قصد دارند فروشگاه اينترنتي پياده سازي كنند و ممكن است خواندن اين مقاله مسير آنها را تغيير دهد و شكست نخورند.

 

اصول پياده سازي فروشگاه اينترنتي چيست ؟‌

فروشگاه هاي اينترنتي بزرگي مثل ديجي كالا بر پايه ي چند اصول اصلي كار مي كنند و همين اصول باعث شده كه اين فروشگاه ها در وب موفق شوند و هزاران فروشگاه ديگر كه شايد سرمايه ي اوليه ي بيشتري از ديجي كالا هم داشتند شكست خوردند.


? - زمان مشتري ، مهم ترين فاكتور هست از دستش ندهيد.

9_2qgs.jpg

 

من بارها از ديجيكالا خريد كرده ام و وقتي يك مشكلي براي مرسوله ي من پيش مي آيد مثلا مرسوله دير ارسال ميشود يا دچار صدمه ميشود بدون چون و چرا خسارت هاي خود را قبول ميكند و زمينه هاي جبران مثل اس ام اس كردن كد تخفيف براي خريد هاي بعدي و ... را فراهم سازي ميكنند.
اينكه مرجوعي كالا واقعا بي دردسر باشد يكي ديگر از ويژگي هاي ديجيكالا است كه باعث موفقيت اين فروشگاه اينترنتي شده است. مشتري بايد مرجوعي راحت، آسان و سريعي را تجربه بكند در اين صورت سبد خريد او دو برابر سبد خريد قبلي اش ميشود چون حس نزديكي و اعتماد پيدا ميكند.
نكته :‌ اگر قصد داريد فروشگاهي پياده سازي كنيد در نظر داشته باشيد كه زمان مهم ترين چيز براي مشتري است مشتري دوست ندارد حتي يك دقيقه بلاتكليف بماند. پس سعي كنيد سروقت باشيد اگر مرجوعي داريد سروقت انجام دهيد و اگر سروقت نبوديد زمينه هاي جبران مثل ارسال كد تخفيف براي خريد هاي بعدي را داشته باشيد

 

? ? توليد محتواي مفيد،بررسي و ... دليل اصلي رشد ديجيكالا

 

شايد به نظر خنده دار برسد ولي ديجي كالا در سالهاي اوليه عمر خود نه فروش چنداني داشت نه كالاي چنداني !‌ اما يك چيز بود كه اين سايت را خاص ميكرد و آن هم توليد محتواي دقيق و بررسي كالاهاي مختلف بود كه در اين صورت كاربران مراجعه كننده دست خالي برنميگشتند.
سئوكارها ميگن محتوا پادشاه است و اين حرف تا حدودي در مورد فروشگاه هاي اينترنتي صدق ميكند البته با گذر زمان شما بايد تمركز ويژه اي هم روي محصولات خود و افزايش آنها بگذاريد ولي در ابتداي كار بهتر است محتوا توليد كنيد ... نقد و بررسي كنيد ، ويديو آموزشي بزاريد ، پادكست صوتي بسازيد و هر كاري كه فكر ميكنيد براي توليد محتوا مفيد خوب است انجام دهيد.
اين يكي از تصورات اشتباه افرادي يه شركت هايي هست كه قصد دارند فروشگاه اينترنتي جديدي راه اندازي كنند كه بايد محصولات و سرمايه ي زيادي در ابتداي كار داشته باشند. حقيقت اين است فروشگاه هاي بزرگ چه ايراني و چه خارج از ايران، در ابتداي كار خود محصولات چنداني نداشتند و آنها با هرتوانايي و سرمايه ي اوليه كه داشتند شروع كردند در واقع سرمايه ي اوليه نبايد تعيين كننده باشد بلكه توليد محتوا به درد بخور ميتواند كاربران را به سمت سايت فروشگاهي بياورد.


پس در ابتداي كار سعي كنيد محتوا توليد كنيد و به معرفي و بررسي دقيق محصولاتي بپردازيد كه در آينده قصد داريد فروشگاه آنلاين براي همان محصولات تاسيس كنيد اين كار مزيت هاي زير را دارد :‌


? - نام برند شما در ذهن افراد از قبل وجود دارد.
? - گوگل سايت شما را بعنوان سايتي در آن زمينه ي خاص ميشناسد  و اگر درآينده محصولي در همان موضوع بفروشد در نظر دارد كه شما قديم محتوا هم براي آن توليد كرديد پس رتبه ي بهتري به شما ميدهد
? -  مشتريان شما بخاطر سابقه ي قبلي شما اعتماد ميكنند و خريد انجام ميدهند.

 

? ? هزينه هاي بيهوده روي فروشگاه اينترنتي را بيخيال شويد.

بسياري از افراد تصور ميكنند كه در همان ابتداي كار بايد همه چيز را در حد عالي داشته باشند. مثلا من يك دوستي داشتم كه تازه شركت تاسيس كرده بود و ميگفت بايد اول ميز و مبل فلان را بخرم تا دفترم شيك باشد ... كامپيوتر اپل بخرم روي ميز مديريت قرار دهم تا وقتي مشتري ها ميان بگن به به عجب دفتر شيك و سيستم خوبي و اينطوري مشتري ها به من اعتماد ميكنند.

 

اين تفكر ، تفكر اكثر افرادي هست كه كسب و كار شروع ميكنيد و به مدت زمان خيلي كم هم نابود ميشوند. براي شروع كار نياز به هزينه هاي اضافي نيست. نياز به هزينه ي تبليغاتي نيست . نياز به دفتر شيك نيست . نياز به داشتن تمامي مجوزهاي لازم نيست .... و خيلي چيزها كه نياز نيست و بايد كار را ساده تر شروع كنيد و در طول زمان شد بكنيد اينها يك به يك خودشون حل ميشوند.

براي فروشگاه هاي اينترنتي تنها چيزي كه براي شروع نياز است يك دامنه و يك هاست اينترنتي ساده است كه فقط بتوانيد محتويات را در آن منتشر كنيد.

در شروع كار فروشگاه اينترنتي چيزهايي كه صد در صد نياز نيست در زير ليست شده مواظب باشيد در اين تله ها نيوفتيد كه كارتان ساخته ميشود :‌

  • در شروع كار فروشگاه اينترنتي هرگز به فكر نصب بنر شهري نباشيد
  • نيازي به خريد خط تلفن رند يا شماره ي كوتاه شده يا شماره ي ??? مجاري و ... نيست
  • نياز به شركت ثبت شده ي قانوني نيست
  • نياز به هزينه هاي تبليغاتي در روزنامه و مجله و آگهي نامه ها نيست
  • نيازي به بستن قرارداد با شركت هاي تبليغاتي نيست
  • نياز به دفتر شيك در بهترين جاي شهر نيست
  • نياز به كارمندان زياد نيست

آموزش ساخت اپليكيشن ديجي كالا با زبان كاتلين

اينها تله هستند و متاسفانه در طول سالهاي گذشته بسياري ها گرفتار اين مورد شده اند. يك مثال ساده و كوتاه از كسب و كاري كه شكست خورد ... هايپرماركت آنلاين بود كه يكي از آشنايان من شروع كرده بودند و در سال ?? حدود يك ميليارد هزينه ي اضافي كردند و صد در صد شكست خوردند و منم صد در صد پيش بيني ميكردم كه شكست خواهند خورد چون متاسفانه در دام همين تله ها بودند.

هنوز دفتر كاري براي خود اجاره نكرده بودند هنوز دامنه ي ساده ي سايت آنها ثبت نشده بود ولي دنبال وكيل بودند يك شركت با نامي زيبا ثبت كند !‌

بعد از زدن سايت و شروع به كار هزينه ي گزافي كردند و چند عدد بيلبورد در سطح شهر نصب كردند = يك نفرم از اين بيلبوردها زنگ نزد يا مشتري نشد چون مناسب اين كار نبود اصلا

خط رند چهار رقمي خريدند كه باز هزينه هاي اضافي داشت

براي سه عدد آگهي نامه هزينه ي سه سال تبليغات واريز كردند تا بصورت ماهانه براي آنها يك بنر قرار دهد

چندين نفر براي آنها استخدام شده بود و كار ميكرد

سيستم سايت طوري بود كه كدنويسي اختصاصي بود و برنامه نويس براي قرارداد پول زيادي گرفته بود...

نتيجه كار اين شد = فروشگاه فروش نداشت شكست خوردند ، دفتر جمع شد و وسايل دفتر با نصف قيمت در ديوار فروختند، كمي وام از بانك گرفته بودند كه قسط آن را هنوزم پرداخت ميكنند ( ضرر مالي علاوه بر سرمايه ي حيف شده )

اما فرض كنيم فروشگاه در ابتدا هيچ هزينه ي اضافي نميكرد و آن بنر و كارت ويزيت ها و پوسترها و هزينه هايي كه اگر ليست كنم شايد بالاي صد مورد باشد را نمي كرد

و از همان ابتدا روي جذب مشتري كار ميكرد و كم كم گسترش پيدا ميكرد الان كجا بود ؟‌ شايد ديجيكالاي جديدي بود

داستاني كه بالا تعريف كردم كاملا واقعي است و شايد بيش از دويست مورد اينطوري شنيده ام و دقيقا مشابه هم عمل كرده بودند.

 

? ? بحث هاي فني و برنامه نويسي فروشگاه اينترنتي


در بالا سه مبحث مهم بيان كردم ولي الان به بحث فني رسيديم به بحثي كه خيلي مهم است و خيلي ها دچار اشتباه ميشوند. برعكس هزينه هاي تبليغاتي و سرمايه هاي بيهود شما براي سايت خود و اگر اپليكيشن داريد براي اپ خود هرچقدر هزينه ي بهبودي هزينه كنيد بهتر است. التبه هزينه ها باز نبايد بيهوده باشد و طوري شود كه حيف و ميل شود.
خيلي از افراد براي شروع ساختن فروشگاه اينترنتي از سيستم هاي آماده مثل وردپرس استفاده ميكنند. براي شروع خوبه ولي در نظر بگيريد بهينه بودن و سرعت بالاي سايت خيلي مهم است و به همين خاطر هم بود كه ديجي كالا از اول شروع اختصاصي بوده است و با سيستم هاي آماده مثل وردپرس و جوملا و ... استفاده نكرده
البته همانطور كه گفتم براي شروع جوملا و وردپرس و هر cms يا فروشگاه ساز آماده خوب است ولي با افزايش مشتريان و بالا رفتن ترافيك سايت بايد به فكر چاره باشيد و منم به فكر چاره هاي زيادي گشتم و به اين نتيجه رسيدم كه بايد فروشگاه بصورت اختصاصي كدنويسي و آماده شود.


در زير ليست فروشگاه سازهاي آماده را ميزارم كه استفاده كردم قبلا :

  • open cart
  • prestashop
  • magento

 

و سيستم هاي مديريت محتوا كه قابليت توليد محتوا و ساختن فروشگاه اينترنتي را هم با آنها د اريد :‌

  • wordpress - woocommerce
  • joomla
  • drupal

 

اما بهتر است يا خودتان برنامه نويسي ياد بگيريد و آموزش ساخت سايت مشابه ديجي كالا را ياد بگيريد يا آموزش ساخت اپ ديجي كالا را انجام بدهيد.
يا اينكه به يك برنامه نويس خوب بسپاريد تا يك فروشگاه اينترنتي مشابه ديجي كالا را براي شما برنامه نويسي كند.
دلايل اينكه شما بايد بصورت اختصاصي سايت و اپ فروشگاهي بنويسيد :

 

  • سرعت بالاتر
  • امكانات اختصاصي تر
  • امنيت بالاتر
  • رتبه ي بهتر در گوگل
  • پياده سازي راحت تر امكانات فني
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.